Més informació [ Selecció | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
7020531702   La matemàtica que s'’aprèn tocant
2020-2021   Assessorament. Educació Infantil-Primària
  
   20/1/2021 - 10/3/2021 (30 hores) de 16:45h a 18:45h
   I-E Pi del Burgar
   c. Josep Vidal i Llecha, 1 (Reus) 
  
Format   Presencial
Organització   Servei Educatiu Baix Camp
  
  
  
Inscripció   08/01/2021 - 19/01/2021 . Activitat restringida
  
Descripció i   Metodologia:   Formació destinada a mestres d'EI i EP que volen recursos matemàtics per portar a l'aula d'una forma manipulativa i competencial.
  
Objectius   1. Oferir als mestres la descoberta de nous recursos per apropar conceptes matemàtics en l’etapa 3-12 a través de la manipulació de materials i propostes.

2. Empoderar la tasca dels mestres en l’aspecte matemàtic, revisant els continguts expressats al currículum del segon cicle d’educació infantil i primària en tots els bolcs de continguts que abraça la matemàtica. Sempre sota una mirada competencial que permeti desplegar les quatre dimensions matemàtiques.

3. Oferir als mestres la possibilitat d’avaluar el desplegament de les competències matemàtiques a partir de l’observació dels infants amb els materials.
  
Continguts   Primera i segona sessió: Procés d’aprenentatge de l’etapa d’infantil acompanyat de materials i propostes tenyides d’imaginació i sensorialitat per adquirir la noció complerta del nombre, així com l’acompanyament a la descoberta del llenguatge matemàtic ple de comprensió lectora, revisar els recursos que els permetran experimentar amb el món de les mesures i de la geometria i finalment observar com les històries matemàtiques plenes de tots els blocs de continguts són una preciositat per acaronar la curiositat dels infants de 3-5 anys.

Tercera, quarta sessió: Acompanyant a cicle inicial. Amb el currículum en mà revisem que esperem que els infants despleguin en relació a la numeració i el càlcul i com aportem materials i propostes riques en comprensió que construeixen coneixement i habilitats matemàtiques. Comprensió de la base 10, comprensió de la suma i la resta en contextos significatius. Oferiré propostes de mesura mimades dins d’un món sensorial on tota la numeració i el càlcul adquireixen realitat i on els raonaments i les proves demanen desplegar-se. Una geometria que mira l’espai i les formes amb autèntics reptes plens de curiositat i habilitat. Una estadística, combinatòria i pensament lògic que clarament es consideren habilitats matemàtiques pels infants dins de les aules.

Cinquena, sisena sessió: Acompanyant a cicle mitjà. Amb el currículum en mà revisem que esperem que els infants despleguin en relació a la numeració i el càlcul i com aportem materials i propostes riques en comprensió que construeixen coneixement i habilitats matemàtiques. Comprensió de la naturalesa i estructura dels nombres racionals, comprensió de la multiplicació i la divisió en contextos significatius. Al cicle mitjà seguiran les propostes de mesura unides a les de geometria oferint-nos contextos on la numeració i el càlcul prendran realitat. Omplirem les aules de propostes que permetran desplegar tots els continguts sota una mirada gens parcel·lada i enriquida per materials base que provenen d’altres àrees de coneixement però observats amb ulleres matemàtiques.

Setena i vuitena sessió: Acompanyant a cicle superior. Amb el currículum en mà revisem que esperem que els infants despleguin en relació a la numeració i el càlcul i com aportem materials i propostes riques en comprensió que construeixen coneixement i habilitats matemàtiques. Comprensió de les operacions amb els racionals, els nombres negatius en contextos reals, i la comprensió de les potències a nivell visual i de càlcul. Observar com és d’important seguir oferint vivències manipulatives que contextualitzin tots els continguts expressats en les diferents àrees de geometria, mesura, estadística i probabilitat seran clau per la seva comprensió i cuidar la curiositat i desig dels infants.

A posteriori. Es preveu una sessió de manipulació dels materials abordar dubtes i necessitats sorgides de la reflexió, revisió i implantació d’alguna de les propostes mostrades en la formació. Aquesta darrera sessió resta oberta a la forma que l’equip creu que pot ser més profitosa i interessant pel seu procés.
  
Formador/a   Lara Giménez Barragán
  
Avaluació   CRITERIS D’AVALUACIÓ

L’observació de l’actitud, entusiasme e interès del claustre amb la formació és el indicador clau per assegurar que la formació passi d’allò intel·lectual a la materialització dins de les aules.

Una vegada els mestres descobreixen tots els recursos que poden emprar i incorporar en la seva tasca docent precisa d’una bona organització i planificació a nivell de claustre per traspassar la formació pel sedàs que ofereix el projecte educatiu d’escola i els mestres que el sostenen.
Aquest procés de filtratge fa que la formació prengui formes diferents dins de cada escola i això és el que la fa bonica mirada a través dels meus ulls. Com a formadora resto oberta acompanyar en la mesura que se’m demani aquest procés respectant profundament el paper secundari que em correspon adoptar en aquest moment on la formació serveix de motor però on l’escola ha de marcar el seu batec.

Es preveu una darrera trobada on s’abordaran el dubtes, inseguretats (prèviament traspassades a la formadora per planificar la sessió) i el contacte directe amb els materials presentats.


INDICADORS D’AVALUACIÓ

Alguns indicadors d’avaluació observables seran..

1. Reconeixement i manipulació dels diferents materials aportats en la formació.

2. Anàlisi i revisió dels recursos existents per avaluar l’interès o necessitat d’adoptar-ne de nous.

3. Capacitat d’autogestionar el traspàs de la formació dins les estructures de l’escola així com la capacitat d’anàlisi de possibles necessitats futures per seguir de forma coherent en aquest procés de revisió atenta.
  
Requisits de  certificació   Assistència la 80% de les sessions i materials de treball autònom
  
Persones  destinatàries   Mestres de l'IE Pi del Burgar
  
E-mail   e3012083@xtec.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent